Limburg opent toeristische hoogseizoen in Antwerpen “Dit noemen WIJ De Groenplaats”

01.04.2014 | # # # # 
Deel dit bericht
Toerisme Limburg Groenplaats

Limburg geeft vandaag het startschot voor het toeristische hoogseizoen met een pop-up Limburg-paviljoen in Antwerpen. “Want nu de bloesems er volop zijn, beleeft het toerisme in Limburg al één van zijn hoogtepunten. We willen de vrijetijdseconomie nog verder uitbouwen tot één van de speerpuntsectoren voor Limburg. Daarom hebben we heel wat grote toeristische projecten klaar staan om de vrijetijdseconomie in Limburg te versterken”, zegt de Limburgse gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed, Igor Philtjens.

Limburg top of mind

“We willen dat Limburg voor iedere Vlaming dé vakantiebestemming is om een actieve vakantie te beleven in een natuurlijke omgeving en om simpelweg te genieten. Deze voorjaarscampagne is de start van een reeks nieuwe financiële inspanningen om Limburg helemaal op de kaart te zetten. Die zullen we de komende jaren samen met Toerisme Vlaanderen realiseren”, aldus nog een ambitieuze gedeputeerde Igor Philtjens.

Economische motor

De vrijetijdseconomie is voor Limburg een belangrijke economische motor. In totaal zijn er 36.000 mensen die in deze sector werken. Het gaat hier om niet-delokaliseerbare en duurzame jobs. Ruim 1 miljoen verblijfstoeristen zijn goed voor bijna 4 miljoen overnachtingen en een jaaromzet van 1,1 miljard euro. Bijna alle verblijfstoeristen (95 %) komt van buiten de provincie. Dus, Limburg exporteert haar gastvrijheid.

Met de slagzin ‘Dit noemen wij De Groenplaats’ aan de buitenzijde van het pop-up Limburg-paviljoen worden voorbijgangers uitgenodigd om binnenin kennis te maken met de gevarieerde Limburgse landschappen en wat je daar kan beleven. Ze genieten er van de Limburgse gastvrijheid en smaken. Er vallen ook Limburg Vakantiecheques te winnen.

Jaarlijks 200 000 Antwerpenaren op vakantie naar Limburg

Gedeputeerde Igor Philtjens: “We doen deze actie niet toevallig hier in Antwerpen. Meer dan een kwart van alle Belgen die in Limburg een vakantie boeken, komt uit de provincie Antwerpen.” Antwerpenaren zijn graag geziene gasten in Limburg en ze komen ook graag naar Limburg. Een bevraging in december 2013 bij duizend Vlamingen wees uit dat 30 procent van de Antwerpenaren overweegt om dit jaar Limburg te bezoeken. Limburg roept bij hen het beeld op van een groene provincie met mooie natuur, waar je kan genieten van de rust, fietsen en wandelen en waar de mensen vriendelijk en gezellig zijn.

Uit het vijfjaarlijkse Vlaamse Regio’s Onderzoek, georganiseerd door Toerisme Vlaanderen en de vijf provinciale toeristische organisaties, blijkt dat maar liefst 28 procent van alle Belgen die in Limburg op vakantie gaan, uit Antwerpen afkomstig zijn. Dit vertaalt zich naar 195.412 Antwerpse verblijfstoeristen, goed voor 590.278 overnachtingen. Alleen de West-Vlamingen zijn beter vertegenwoordigd in Limburg: zij vormen 31 procent van de Belgische verblijfstoeristen in Limburg. Oost-Vlamingen zijn goed voor 23 procent en Vlaams-Brabanders voor 13 procent.

Gemiddeld verblijven de Antwerpenaren 3 nachten in Limburg. Bijna de helft kiest voor een hotel of gastenkamer (44 procent), een kwart voor een vakantiepark (26 procent) en bijna een kwart voor een vakantiecentrum of een ander vakantieadres voor doelgroepen (24 procent). Een minderheid van de Antwerpenaren verkiest een camping of huurvakantiewoning.

Waarom Antwerpenaren van Limburg houden …

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat Antwerpenaren voor Limburg kiezen omwille van vele fiets- en wandelmogelijkheden, het landschap en de rust. Ze gaan er dan ook vooral fietsen en wandelen. Andere topactiviteiten zijn: een terrasje doen, cultuur-historische musea en bezienswaardigheden bezoeken, genieten van streekgastronomie, de natuur verkennen en shoppen. Voor zowat 30 procent van de Antwerpenaren is ‘uitrusten’ en ‘niets doen’ ook belangrijk tijdens hun vakantie in Limburg. Antwerpse toeristen zijn tevreden toeristen. Voor wandelen en fietsen geeft meer dan 80 procent een tevredenheidsscore van 8 of meer (op 10). En 20 procent geeft zelfs een 10 op 10!

Campagne ‘Dit noemen wij …’

Gedeputeerde Igor Philtjens: “Kortom, Antwerpenaren beschouwen Limburg als een natuurlijke vakantiebestemming waar het leven goed is. De slagzin ‘Dit noemen wij De Groenplaats’ is dus niet uit de lucht gegrepen. En ze licht al een tipje van de sluier van onze nieuwe jaarcampagne ‘Dit noemen wij …’. Het geeft met een knipoog een visie van de Limburger op zijn eigen regio. Hiermee willen we op een ludieke manier onderstrepen waarin Limburg zich als vakantieregio echt onderscheidt. Ons Fietsparadijs en de jaarlijkse bloesempracht in de fruitstreek zijn nog zo’n troeven. Vanaf deze week is het weer volop genieten van dit jaarlijks terugkerende natuurwonder in Haspengouw.”

Alle voorjaarstroeven van Limburg staan in de voorjaarsbrochure ‘Dit noemen wij Lente’. Die is speciaal voor deze gelegenheid in een Antwerpse versie uitgebracht (‘Dit noemen wij De Groenplaats’). Ze bevat 9 fietslussen op kaart, fietstips en promoties van logiesondernemers in Limburg. De printcampagne wordt ondersteund door een spotje op televisie.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)