Limburg grootste stijger in overnachtingscijfers 2015

20.03.2016 | # # # 
Deel dit bericht
20-03-2016-2

De toeristische sector in Limburg kan terugblikken op een erg succesvol groei-jaar 2015. Vooral logeren in Limburg is populair. Van alle provincies steeg het aantal overnachtingen in Limburg het sterkst. Dat blijkt uit cijfers van Toerisme Vlaanderen die Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts bekendmaakte. “Met een stijging van 8,6 % op overnachtingen presteert onze verblijfssector in Limburg uitstekend en bevestigt Limburg haar reputatie als geliefde vakantieregio”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Uit de cijfers blijkt dat Limburg vorig jaar maar liefst 1.205.381 aankomsten en bijna 3,9 miljoen overnachtingen noteerde, een stijging van respectievelijk 10,1 % en 8,6 %. De cijfers van Toerisme Vlaanderen baseren zich op de voorlopige cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie. Later dit jaar worden die – na correcties – definitief bekendgemaakt. Uit de eerste analyses komt Limburg alvast als de grootste stijger uit de bus.

Groot stijger in Vlaanderen

“Het is een trend die we doortrekken”, aldus gedeputeerde Igor Philtjens. “Na enkele jaren van lichte daling, kenden we in 2014 opnieuw een stijging van onze overnachtingscijfers. We noteren zelfs de sterkste stijging van logeren in Limburg sinds 1999. Dat we in 2015 in Vlaanderen de grootste stijger zijn, is een beloning voor de vele inspanningen van de publieke en private sector in onze provincie. Let wel: het gaat hier om voorlopige cijfers van FOD. We moeten dus uiteraard voorzichtig blijven in onze conclusies. Bepaalde correcties zijn mogelijk, maar de tendensen en vergelijkingen met andere regio’s staan wel vast.”

“Succes heeft altijd vele vaders. Zowel de publieke als private sector werkten de voorbije jaren hard aan de kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van ons aanbod. We mogen trots zijn op onze dynamische en gastvrije ondernemers. Maar we moeten realistisch blijven; dat gebeurt ook in andere regio’s. Toch is onze sterke stijging geen toeval. In 2014 implementeerde Toerisme Limburg een nieuw samenwerkingsmodel. Waar vroeger de middelen versplinterd werden ingezet, kunnen we ze nu bundelen. Het resultaat was een communicatieoffensief zowel in België als in de Euregio dat geen enkele regio ons kon nadoen. Dit nieuwe en unieke instapmodel werpt nu dus al zijn vruchten af. Onze slagkracht is verdubbeld en ons toeristisch aanbod bereikt een veel groter potentieel doelpubliek.”, zegt gedeputeerde Philtjens.

24 miljoen euro return

Het aantal overnachtingen door onze Belgische bezoekers steeg met 5,6 % sterk. Maar ook Nederlanders en Duitsers komen almaar meer logeren in Limburg. Toerisme Limburg voert ook nadrukkelijk promotie in beide landen. Na een daling van de Franse verblijfstoeristen in 2014, noteren we dit jaar opnieuw een sterke stijging. Wellicht vanwege het succes van de vakantieparken.

De kampeer- en vakantielogies kennen de hoogste stijgingen maar ook de gastenkamers of B&B’s (+ 13,1 %) en onze hotels (+ 8,8 %) blikken terug op een geslaagd 2015.

De meer dan 304.000 extra overnachtingen betekenen een economische return voor Limburg van bijna 24 miljoen euro. Dat brengt de omzet van het verblijfstoerisme in Limburg op meer dan 301 miljoen euro in 2015.

Deze cijfers zijn exclusief de overnachtingen in de vakantiewoningen, die Toerisme Vlaanderen niet in haar analyses opneemt. Voor Limburg zijn de vakantiewoningen een niet onbelangrijke speler die steeds meer toeristen aantrekt. Er zijn momenteel meer dan 400 vakantiewoningen, goed voor meer dan 180.000 overnachtingen op jaarbasis. Dat brengt het algemeen totaal aantal overnachtingen in Limburg zelfs op 4,04 miljoen.

De ingeslagen weg verder bewandelen

“We mogen nu niet blijven stilzitten en moeten blijven initiatieven nemen om logeren in Limburg nog aantrekkelijker te maken”, zegt Igor Philtjens. “Deze cijfers geven ons alleen maar meer vertrouwen om op de ingeslagen weg verder te gaan. Wij moeten als overheid verder blijven faciliteren, zodat ondernemers kunnen ondernemen en voor tewerkstelling zorgen. Toerisme Limburg zet verder in op de online boekingstools voor kleine logies, de creatie van samenwerkingsplatforms tussen de gemeenten en ondernemers en de installatie van nieuwe belevingselementen op het fietsroutenetwerk. We blijven ook inzetten op seizoensspreiding om zo het hele jaar door toeristen naar onze provincie te halen. Met deze cijfers in de hand gaan we uiteraard meteen aan de slag om 2017 voor te bereiden, onze plannen nog wat meer in detail te verfijnen, en onze strategieën te bepalen. Toerisme is en blijft een belangrijk speerpunt van de Limburgse economie, dat is nu eens te meer bewezen”, besluit Igor Philtjens.

> Lees het artikel in de krant (.pdf)