De eerste wereldoorlog door Limburgse ogen op sociale media

02.08.2014 | # # # # # # # # # 
Deel dit bericht
Persconferentie aftrap herdenking 14-18

Limburg krijgt met een kortfilm van 35 minuten een eigen drama over de Eerste Wereldoorlog. Op initiatief van de provincie verschijnen de volgende weken telkens korte stukken op Facebook en Twitter.

De provincie Limburg zet al maanden groots in op de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Zo werden er al meer dan 2.100 foto’s, brieven of ander voorwerpen in verband met de ‘Groote Oorlog’ van gewone Limburgers geïndexeerd. Daarnaast konden er over heel Limburg met goed 265.000 euro aan subsidies van de provincie een 50-tal projecten in het kader van WO I worden ondersteund.

Facebook en Twitter

Hét pronkstuk van de actie zal je echter de volgende weken kunnen ontdekken op Twitter en Facebook. “We willen met hedendaagse middelen het verhaal vertellen van het leven in Limburg tijdens de oorlog en een beeld geven van provinciegenoten aan het front”, zegt gedeputeerde voor Cultuur Igor Philtjens (Open Vld). “We wilden immers weg van de traditionele tentoonstellingen zoals ze in andere provincies doen. Zo kwamen we bij het idee voor een online verhaal op sociale netwerksites. Twitter en Facebook tellen in ons land samen vijf miljoen gebruikers, dus er is alvast een groot doelpubliek.” Op twee specifieke pagina’s zal je er een kortfilm kunnen volgen van 35 minuten, waarvan in de loop van acht weken telkens één aflevering laten zien. “Kijkers zullen er het verhaal ontdekken van de jonge Mathilde Paukens, gespeeld door Laura Verlinden uit ‘De Smaak van De Keyser’. Zij ziet hoe haar geliefde Baptist (David Cantens, ‘Marsman’) naar het front moet vertrekken”, vertelt Philtjens. “Terwijl hij zich afvraagt of hij ooit terugkeert naar Limburg maken Mathilde en haar broer Isidore (Jelle Florizoone, ‘Marina’) de oorlog in hun eigen dorp mee. Er zal natuurlijk ruimschoots aandacht zijn voor Limburgse historische figuren als kolonel Dusart. Alle personages, waaronder ook Sven De Ridder (Cordon), zullen op de sociale netwerksites bovendien met elkaar in discussie treden.”

Overzichtstentoonstelling

De beelden van de kortfilm lijken wel geplukt uit een tv-serie. Aan de film hangt dan ook een prijskaartje van 200.000 euro. “Daarnaast trekken we ook nog eens 400.000 euro voor een opvallende multimediale tentoonstelling met bijhorend kunstproject die eind september in C-Mine neerstrijkt en later ook in Genk en Bokrijk te zien zal zijn”, aldus de gedeputeerde. Het gaat om een verplaatsbare box waarin op een multimediale manier het verhaal van de Eerste Wereldoorlog wordt verteld, door dezelfde hoofdrolspelers. Blikvanger van die tentoonstelling wordt een kunstwerk met 44 betonnen Stahlhelmen van een meter hoog. Die helmen symboliseren de 44 Limburgse gemeenten, waaruit de kleine verhalen kwamen die in de overzichtstentoonstelling zijn  gebundeld. “De provincie heeft voor die hele campagne fors wat geld veil”, zo zegt gedeputeerde Igor Philtjens, “want het is aan ons om te zorgen dat de jongere generatie deze Eerste Wereldoorlog niet vergeet.” In Bokrijk zal je dit weekend tot slot tijdens een speciale show kunnen zien hoe het uitbreken van de oorlog in Limburg onthaald werd.

Wie het avontuur wil volgen, kan dat op www.facebook.com/mathildepaukens en www.twitter.com/mathildepaukens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)