Eerste Limburgs Toerisme Congres blikt naar de toekomst

31.05.2016 | # # # 
Deel dit bericht
philtjens_congres_toerisme_mei16

Vandaag organiseert Toerisme Limburg vzw de eerste editie van het Limburgs Toerisme Congres in het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. Een historisch kader voor een toekomstgericht congres over essentiële thema’s voor de snelst groeiende industrie ter wereld: het toerisme. Meer dan 170 ondernemers en beleidsmakers uit de Limburgse toeristische sector komen er samen rond toekomstige uitdagingen en trends. Het thema luidt toepasselijk: ‘De toekomst is vandaag’. Nu het toerisme in Limburg ‘boomt’, is vanuit de sector het geloof in de vrijetijdseconomie in Limburg groter dan ooit. Dat blijkt ook uit het aantal inschrijvingen. Dit eerste Limburgs Toerisme Congres was in een mum van tijd uitverkocht. “In een snel veranderende wereld is stilstaan geen optie. Daarom is het meer dan ooit belangrijk dat toeristische ondernemers, overheden en kennisinstellingen samenwerken om het niveau van het toerisme in Limburg omhoog te stuwen”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

De vrijetijdseconomie is al geruime tijd een belangrijke motor voor economische ontwikkeling in Limburg. De sector groeit snel. Uit voorlopige cijfers blijkt dat er 8,6% meer overnachtingen waren in 2015. Dit is de grootste stijging van alle provincies. De gezamenlijke inzet van dynamische ondernemers, een actief investeringsbeleid en gerichte, ondersteunende initiatieven zorgen hier samen voor. Het eerste Limburgs Toerisme Congres speelt in op deze dynamiek, en brengt toonaangevende experten uit verschillende vakgebieden bij elkaar. Samen met de Limburgse toeristische ondernemers en publieke partners worden de belangrijkste kansen en uitdagingen geschetst en in interactieve workshops tools en oplossingen aangereikt.

Toekomstgericht, inspirerend en pragmatisch

Inspireren: dat is het sleutelwoord in de voormiddag van dit eerste Limburgs Toerisme Congres. Tijdens het plenaire gedeelte geven experts/visionairs uit diverse vakgebieden hun blik op de toekomst. Trendanalist Herman Konings geeft een raak beeld van de razendsnelle evolutie van het consumentenlandschap. Marketing manager van Toerisme Oostende Pieter Hens, toont aan hoe bestemming en ondernemersveld, door intense samenwerking, tot verrassende resultaten kunnen komen. E-commerce strateeg Alexander Schmitt, legt de nadruk op de kansen van online marketing in een ‘steeds vermenselijkende’ internetomgeving. Industry manager Travel bij Google Kristien Segers toont aan hoe ook zelfstandige ondernemers en KMO’s op een succesvolle manier een positie op Google kunnen claimen. Hospitality Expert Peter Verheyen  presenteert een praktische, pragmatische kijk op yield management. Het hele congres wordt gemodereerd door Jan Peeters, toerisme professional met een 360°-blik op de sector.

In de namiddag kiezen de aanwezigen uit kleinere workshops, pragmatisch en geleid door de vier experts. Igor Philtjens: “Het blijft dus niet alleen bij brainstormen, trends detecteren en elkaar inspireren. Bij elke workshop krijgen de deelnemers ook praktische tools mee waarmee ze effectief aan de slag kunnen. Het is immers belangrijk dat we niet alleen nadenken, maar ook doen!”

Sector vragende partij voor delen van kennis en samenwerken

Het eerste Limburgs Toerisme Congres is een initiatief van Toerisme Limburg. Het kadert in de professionalisering van het toeristisch ondernemerschap en moet het toerisme in Limburg nog verder versterken.

Eén van de deelnemers is toeristisch ondernemer Sara Thevissen van B&B Basil in Maasmechelen: “Ik ben nu 10 jaar bezig en sta eigenlijk op een kantelpunt: ik zie zeer veel kansen, maar moet als ondernemer keuzes maken. Ik haal heel wat inspiratie uit dit congres. Wat brengt de toekomst? Hoe kan ik me richten op nieuwe doelgroepen? Ook het netwerkmoment is zeer nuttig. Er zijn in de buurt een aantal B&B’s bijgekomen. Het is interresant om hen te ontmoeten en te kijken hoe we kunnen samenwerken”.

Ook Axel Waelbers, manager B2B & Special Events van Center Parcs Erperheide gelooft in het belang van partnerships: “Ik denk dat we in Limburg nog meer kunnen samenwerken. We zijn de eerste generatie die op deze manier bezig is met toerisme in Limburg. Goed samenwerken en op de juiste manier samenwerken, dat is onze uitdaging. Ik vind het zeer boeiend om te leren hoe andere ondernemers met belangrijke uitdagingen omgaan en meer te weten komen over de globale trends in toerisme.”

“De sector zelf is dus zeker vragende partij voor een verdere professionalisering. De grote opkomst vandaag bewijst dat. Limburg heeft veel toeristische troeven. We moeten ze nu versterken, verbinden en vermarkten. Met als ultieme doel: de instroom van toeristen en de rendabiliteit van onze ondernemers verhogen. Want dat levert bijkomende jobs op. De economie van de vrije tijd is nu al één van de speersectoren van de Limburgse economie. Samen kunnen we dat nog versterken”, besluit voorzitter Igor Philtjens.

> Lees het artikel in de krant (.pdf)