Bokrijk “In het wiel van de sixties” genomineerd voor de Toerisme Vlaanderen Awards in de categorie “Beste Toeristische Productontwikkeling 2013”

06.12.2013 | # # # # # # # # 
Deel dit bericht
Bar in de Sixties in Bokrijk.

Toerisme Vlaanderen reikt elk jaar de Toerisme Vlaanderen Awards uit om de meest spraakmakende, wervende en innovatieve toeristische projecten, artikels, campagnes en personen in de kijker te plaatsen. Er waren in totaal 120 verschillende kandidaten voor deze tweede editie waarvan de uiteindelijke winnaar per categorie wordt bekend gemaakt op de nieuwjaarsontmoeting / Award Show van Toerisme Vlaanderen  op 30 januari 2014.  “Wij mogen terecht fier zijn om uit al deze, niet te onderschatten kandidaten, genomineerd te zijn in de categorie ‘Beste Toeristische Productontwikkeling” zegt gedeputeerde Igor Philtjens, voorzitter van de vzw Het Domein Bokrijk.

In het seizoen 2013 was het Openluchtmuseum van Bokrijk helemaal in de ban van de koers. Dit geïnspireerd door de actualiteit, want in 2013 was het precies 100 jaar geleden dat de eerste Ronde van Vlaanderen op gang werd geschoten en vierden we bovendien de 100ste editie van de Ronde van Frankrijk. Redenen te over dus om ook in Bokrijk terug te blikken op ons rijke wielerverleden.

Concreet koos Bokrijk ervoor om dit thema in eerste instantie door te trekken in haar recente museumgedeelte ‘De sixties’. Deze expositie is immers een permanente uitbreiding bij het Openluchtmuseum. Met een interactieve identiteitskaart van een persoon uit de jaren 60 in de hand, stapt de bezoeker letterlijk terug in de tijd in levensechte decors vol authentieke voorwerpen, van woonkamer tot cinema en van kapsalon tot elektrowinkel.
In 2013 voegde ‘De sixties’ een nieuw wielerluik toe aan haar terugblik op de jaren 60. Aan de ingang kon de bezoeker het hele seizoen lang kiezen voor de identiteitskaart van een toenmalige wielervedette, zijn echtgenote, fan of iemand uit zijn entourage. Herman Vanspringel, Patrick Sercu, de jonge Mark Uytterhoeven, Yvonne Reynders… zijn maar enkele van de klinkende namen.
Bokrijk werkte hiervoor samen met wielerkenner en Sporzajournalist Christophe Vandegoor, die speciaal voor dit project 9 persoonlijkheden interviewde. De unieke verhalen en anekdotes werden op een toegankelijke manier uitgewerkt, zodat niet enkel de wielerliefhebbers maar ook de rest van het gezin en de kinderen hier plezier aan konden beleven. Bij de museale uitwerking ging Bokrijk ook een samenwerking aan met o.a. het VRT-archief, het Centrum Ronde van Vlaanderen en het Wielermuseum.

In de zomermaanden blikte Bokrijk terug op het wielergegeven via een speciale tijdelijke wielerjaarbeurs anno 1965 die in samenwerking met het bureau Exponanza werd gerealiseerd. Aan vijftien verschillende promostanden kon de bezoeker kennismaken met  voorwerpen, merken en organisaties uit die tijd.  Het geheel was een auditief en visueel spektakel. Zo verdedigden de Belgische fietsenconstructeurs Flandria en Groene Leeuw  trots hun materiaal en de sportieve prestaties van hun respectievelijke wielerploegen. De Italiaanse fabrikant Campagnolo presenteert met flair zijn fietsonderdelen én de aan hen gelinkte mijlpalen in de wielerwereld. En ook wielersponsors zoals Solo of Poeders Mann stellen hier hun waren tentoon. Kinderen konden op zoek gaan naar de muis in de tekeningen van Thomas Pips, de tekenstripfiguur die vroeger uitgroeide tot een ware wielerheld tijdens de Ronde van Frankrijk. Er was ook een retrokermis met nostalgische kermisattracties voor de allerkleinsten.

Op 2 juni bereikte de wielerkoorts haar hoogtepunt in Bokrijk via een evenementieel luik tijdens ‘De koers van Bokrijk’. Enerzijds hielden de Bokrijkacteurs een ‘historische evocatie’ en brachten zij via rollenspel een dorpskoers tot leven op het platteland van weleer. De bezoekers maakten het hele gebeuren letterlijk vanop de eerste rij mee. Anderzijds was er op dit event ook een heel randgebeuren voorzien waarbij men o.a. de evolutie van de fietsen, reclamevoertuigen en wielerwagens kon bekijken, kon kennismaken met verschillende fietsdisciplines of deelnemen aan leuke workshops. Het Radio 2-sportprogramma ‘Koning Sport’ verzorgde een rechtstreekse uitzending vanuit Bokrijk, er was een VIP-gebeuren met tal van wielerbekenden en ook commerciële partners zoals Ridley en Bioracer werden betrokken.

Bovenstaande initiatieven werden onder de noemer  ‘In het wiel van de sixties’ als één product in de markt gezet. In het centrale campagnebeeld van Bokrijk voor 2013 werd een renner uit de jaren 60 geïntegreerd.

Het jaarthema 2013 ‘In het wiel van de sixties’ getuigt van een geïntegreerde aanpak over de verschillende geledingen van Bokrijk heen: productontwikkeling, events, marketing en communicatie. Bokrijk zocht naar een koppeling tussen verleden en heden en speelde met dit thema in op de actualiteit. Zo kon het Openluchtmuseum op een nieuwe en verrassende manier haar vaste aanbod onder de aandacht brengen. Het aanbod was geschikt voor een breed publiek, gaande van gezinnen met kinderen tot bezoekers met een specifieke interesse in (wieler)historie. Bovendien werd hiermee verder gegaan op de beleidskeuze van Toerisme Vlaanderen waarbij het wielergegeven een speerpunt vormde in het actieplan ‘Ronde 100’.

Voor de Toerisme Vlaanderen Awards in de categorie ‘Beste Toeristische Productontwikkeling 2013’ neemt Bokrijk het op tegen twee te duchten tegenstanders nl.: De Boerentoer (interactieve iPadwandeling met augmentend reality) en het Red Star Line Museum.

De uiteindelijke winnaar per categorie wordt bekendgemaakt op de Award Show van Toerisme Vlaanderen op 30 januari 2014.  Wordt vervolgd…..

Meer info over alle genomineerden in de verschillende categorieën van de Toerisme Vlaanderen Awards vindt u op: http://www.toerismevlaanderen.be/awards